Ooit gehoord dat je kunt bemiddelen in hostesses? De Dordtse Marie Hendriks (28) doet het voor haar werk. Als een soort intercedente plaatst ze hostesses én hosts bij exclusieve evenementen, beurzen, bedrijfsborrels, presentaties en concerten en gaat daarbij op zoek naar de perfecte match. Maar Marie doet meer: “Ik wil net even dat gouden randje toevoegen.”
Tekst: Anne-Marie Loran
Marie kent de hospitality-wereld goed; al vanaf haar achttiende deed ze zelf veel opdrachten als hostess. Dat begon als bijbaantje. Ze vond het zo leuk, dat het al snel een fulltime job werd. Eerst in loondienst, later als zzp’er. “Ik werkte elk jaar bij Ahoy, de RAI en bij de vip-registratie van popconcerten zoals van Guus Meeuwis”, vertelt Marie enthousiast. Toen ze moeder werd, waren de werktijden – vaak ’s avonds en in het weekend – niet altijd even handig en verschoof het hospitality-werk naar de achtergrond. Maar de passie ervoor bleef.
Thuisgevoel
Het begon weer te kriebelen toen haar kinderen naar school gingen. Ze startte haar eigen bureau onder de naam Model House hospitality. Een naam waarin haar initialen terugkomen en waarbij house staat voor het thuisgevoel dat ze haar mensen wil geven. Marie heeft inmiddels zo’n honderd hostesses en hosts in haar bestand, dat ze nog graag wil uitbreiden met gastvrije Dordtenaren. “Een speciale opleiding is niet nodig, hospitality leer je vooral in de praktijk. Het belangrijkste is dat je er representatief uitziet”, licht Marie toe. “Maar het moet wel in je zitten; je moet je gasten een thuisgevoel willen geven en altijd een lach bij je hebben.” Vanzelfsprekend beheersen haar hosts en hostesses de Nederlandse en Engelse taal uitstekend. En ze hebben een hbo-denkniveau. “Want je moet ook inhoudelijke gesprekken kunnen voeren”, legt Marie uit. “Daarin wil ik het verschil maken.”
Klanten uit heel Nederland weten haar bureau te vinden. Zo krijgt Marie veel aanvragen voor luxe productpromoties, exclusieve autoshowrooms en open dagen bij golfbanen. Om de perfecte match te vinden, spreekt Marie alle wensen goed door met haar opdrachtgevers. Bovendien heeft ze veel aandacht voor de styling: “Zwarte en witte kleding heb ik altijd, daar kan ik op variëren met gekleurde accessoires. Maar ik denk ook graag mee met een klant, kleding in de kleuren van de huisstijl of met het bedrijfslogo erop is ook mogelijk.” Haar oma maakt alle kleding. Onlangs hebben Marie en haar oma een ‘champagnerok’ ontworpen waarin (plastic) champagneglazen zijn verwerkt. Marie, vernoemd naar haar oma, lacht: “Oma’s appartement ligt inmiddels al aardig vol.”