Het beeld op de cover van deze editie van 078magazine is volledig gemaakt met AI. Een prachtig voorbeeld van hoe nieuwe techniek en creativiteit samenkomen bij strategisch en creatief bureau Rebellion Monkey. Het ontwerp is door Creative Designer Rolinka Versluis gemaakt met behulp van AI-tools zoals Adobe Firefly en Photoshop. Mét AI dus, en niet dóór AI.
Van woorden naar beelden
“Je begint met een prompt in Firefly om de basis van het beeld te creëren,” legt Rolinka uit. “Ik wilde voor dit thema iets doen met de aap uit onze naam en met een computer in combinatie met het ‘oude’ werken en het nieuwe van AI. Dat beschrijf je dan voor het programma in een prompt.” Daarna voegde ze referentiebeelden toe om de stijl en compositie te definiëren. “Daar komt dan iets uit, waar je weer verder op gaat. Ik wilde bijvoorbeeld dat de aap een VR-bril ophad. Elke keer ontwikkel je je beeld een stukje verder door.” Vervolgens werd het beeld bewerkt in Photoshop: “Daarin heb ik een jungle-achtergrond toegevoegd en een missende vinger en nog meer kleine details. De VR-bril miste glazen, ook dat heb ik in Photoshop opgelost. Zo kom je uiteindelijk tot het perfecte beeld.”
AI als creatieve partner, niet als vervanger
Hoewel AI een krachtige tool is, benadrukt Rolinka dat het niet al het werk uit handen neemt. “Je moet het programma snappen en het aan kunnen sturen met goede prompts.” Eigenlijk net als alle andere programma’s waarmee we werken. En dat willen alle creatieve banana’s van Rebellion Monkey graag leren. “We ontdekken graag nieuwe dingen,” zegt Rolinka. ”Daarom geef ik binnenkort een presentatie over deze techniek en hoe we die efficiënt kunnen inzetten in (maar niet in plaats van) ons creatieve proces.”
Samen ontdekken en leren
Rebellion Monkey ontwikkelt niet alleen merken, maar ook zelf. Oprichter Marloes Besemer legt uit: “We zijn scherp op nieuwe trends en tools in ons vak. We leren erover en onderzoeken of zoiets bij ons en onze opdrachtgevers past. Zo blijven we van waarde voor onze klanten.” Maar leren doen de banana’s niet alléén voor klanten. Voor Marloes is ontwikkeling ook op persoonlijk vlak essentieel. “Nieuwsgierigheid is de brandstof voor persoonlijke en professionele groei. Bij Rebellion Monkey bieden we iedereen daarom een ontwikkeltraject aan. We bepalen samen hoe we naar een gezamenlijk doel toewerken en wat daarvoor nodig is.” Zo blijven we samen scherp en relevant.