Wellicht heb je wel eens gehoord van digital nomads. Dit zijn ondernemers of freelancers die geen vaste werkplek nodig hebben. Tino en Angela uit Dordrecht zijn sinds 2015 digital nomads. Onder de naam Dutch Nomad Couple verdienen zij geld met travelmarketing om tegelijk hun droomleven te leiden.

“We ondernemen graag op onze eigen manier”

Het vrolijke stel had het in 2015 goed voor elkaar. Beiden een vaste baan, een mooi huis en een rijk sociaal leven. Toch verlangden ze naar een ander leven, eentje met meer vrijheid, verdieping en meer beleving. Tijdens een soloreis van Angela, een jaar eerder naar Tanzania, besefte ze dit nog meer. Ze wilde onafhankelijk zijn en meer tijd doorbrengen met Tino. Hij herkende dat gevoel ook. Door verschillende externe factoren kwam hij samen met Angela los van het gehaaste leven en konden er nieuwe plannen gemaakt worden. Hun plan om als digital nomads, locatieonafhankelijk te leven, kreeg concrete vormen tijdens een reis met een camper in Zuid-Frankrijk.

Tino: “We startten met het verkopen en geven van online trainingen. Als manager van een sales academy lag dat in het verlengde van wat ik al deed in vaste dienst. Daar haalden we in de eerste maanden onze inkomsten uit. Op de achtergrond waren we ondertussen intensief bezig met het uitvinden van wat we echt leuk vonden, waar we talent voor hadden, wat de kansen waren op de markt en wat we konden bieden.”

Angela: “Ik kwam erachter dat het beeldend vertellen van ‘verhalen’ mij goed ligt. Mezelf inleven in een doelgroep en mensen inspireren. Ik postte dan ook onze belevenissen op Instagram en dat sloeg vrijwel direct aan. Elke dag kregen we volgers en views erbij.”

Tino en Angela werden opgemerkt als influencers door bedrijven waardoor een nieuwe markt zich spontaan openbaarde. De eerste samenwerking kwam binnen. Of ze een week lang op een unieke plek in Tulum, Mexico wilden verblijven voor promotie. Vanaf dat moment bleven de aanvragen komen. Ze reisden naar Belize, San Francisco, Denemarken, Curaçao, Marokko en nog vele andere landen.

Tino: “Zeker in het begin was het veel pionieren en jezelf blijven ontwikkelen. Zo maakten we ook op YouTube een kanaal aan, maar een video maken doe je niet zomaar even. Veel heb ik zelf geleerd, al had ik eerder al eens een opleiding ‘short film’ maken gevolgd. Nu maken we elke week een video. Dat kost redelijk veel tijd. Als we op een bestemming aankomen wil je toch eerst de omgeving goed verkennen en oriënteren. Daarnaast zijn we sinds een jaar ouders geworden van ons eerste kindje. Daar willen we logischer wijs graag onze tijd aan besteden.”

“Onze opdrachtgevers zijn heel divers”

 

Angela: “Onze opdrachtgevers zijn heel divers, we hebben op onze social kanalen een groot bereik en dat is natuurlijk interessant voor bijvoorbeeld reisbureaus, vakantielanden, airlines, verzekeringsmaatschappijen maar ook voor kledingmerken. In de meeste gevallen betalen zij ons om de content te maken. Angela: “We hadden nooit durven dromen dat we met zulke mooie merken als Scotch & Soda, Canon en Talisman travel design zouden samenwerken. Regelmatig worden we gevraagd om ons verhaal te vertellen op beurzen en congressen. Zo stonden we afgelopen januari op de vakantiebeurs waar we antwoord gaven op de vraag of continue reizen gelukkig maakt.”
Door hun Instagram en YouTube kanaal etaleert het Dutch Nomad Couple wie ze zijn en wat ze doen. Merken en bedrijven haken daarop in en sturen hun meestal een bericht met de vraag om in gesprek te gaan over een mogelijke samenwerking. Angela: “We hebben in het begin wel eens ‘koude’ acquisitie gedaan, maar dat leverde nooit veel op dus dat doen we dan ook niet meer.”

Tino en Angela beschikken over een echte ondernemersmentaliteit en zagen dan ook kansen in de wereld van de travelmarketing. Ze startten vorig jaar, naast hun merk Dutch Nomad Couple, het bedrijf Round Egg. Een onderneming waarmee ze binnen de reissector creatieve concepten ontwikkelen samen met andere contentcreators en influencers die passen bij hun klanten.

Tino: “We helpen bedrijven influencer marketingtrajecten in te zetten met de juiste mensen. Van conceptvorming en match tot uitvoering. Dat vinden we ook leuk aan ons vrije en ondernemende leven. Inspringen op de kansen die je ziet en dit tot een succes maken. Het is een onderneming waarbij we zelf meer de regie hebben en ons leven niet grotendeels bepaald wordt door opdrachtgevers die ons de hele wereld