In 2014 nog ‘new kid on the block’, nu anno 2020 heeft hij, als eigenaar van Klikgordijn, dit bedrijf flink uitgebouwd en heeft hij 4 filialen in het land: Boy Tomesen. Een jonge, gedreven Dordtse ondernemer van 27 jaar. Een perfectionist, die alleen maar het beste voor zijn klanten wil. Zijn producten en adviezen getuigen dan ook van vakmanschap. “Het is niet mijn ambitie om de grootste te worden, ik wil de beste zijn in wat ik doe. En daar ga ik dan ook voor.”

Auteur: Nanny Yap
Fotografie: Sylvia Kuiper

Boy werkte op 16-jarige leeftijd al in zijn vrije tijd in de zaak van zijn vader: Kroon Kozijn Dordrecht, leverancier van kunststof kozijnen. Een mooi product, maar ook een met uitdagingen. “Kunststof kozijnen, maar ook de houten- en aluminium kozijnen van tegenwoordig gaan niet goed samen met bijvoorbeeld jaloezieën, plissé- of rolgordijnen. Dit komt doordat de ramen van nu naar binnen open gaan in plaats van naar buiten. In veel gevallen komt het raam dus tegen de raamdecoratie aan, waardoor het raam niet meer opengaat”, legt Boy uit. “Daarnaast is het natuurlijk hartstikke zonde om in kunststof kozijnen te boren of schroeven.”  KLIKGORDIJN Tomesen verdiepte zich in het probleem en ontdekte in Engeland een bedrijf dat raamdecoratie verkocht speciaal voor kunststof kozijnen. “Niet meer boren en schroeven, maar gewoon de jaloezieën, plissé- of rolgordijnen op de ramen klikken. Ik zocht contact met hen, maar het product voldeed niet aan de Hollandse eisen.” Naast zijn studie Strategic Management aan de Universiteit van Tilburg is hij verder gaan onderzoeken welke mogelijkheden er wel waren. Niet veel later startte hij met zijn bedrijf Klikgordijn.

Uniek Concept
Na zijn afstuderen ontwikkelde hij een duidelijke strategie, een datagedreven marketing en verschillende raamdecoraties in samenwerking met Nederlandse fabrikanten. Deze raamdecoraties worden ‘Klikgordijnen’ genoemd. Hiermee had hij een concept in handen dat voldeed aan zijn ideeën en eisen. “Elk type kozijn vraagt om een andere toepassing. Wij weten ontzettend veel van kozijnen en kunnen dus goed advies uitbrengen. Hier ligt de kracht van ons bedrijf.” Hij zette het met succes in de markt. Intussen heeft hij ook drie franchiseondernemingen opgezet: in Katwijk aan Zee, Heemskerk en Haarlem. Daarnaast levert hij zijn Klikgordijnen aan speciaalzaken door heel Nederland. “Het is gaaf om te zien dat onze producten door heel Nederland worden verkocht. Wij bieden een mooie oplossing voor een probleem dat veel klanten hebben. Op basis van service kun je als onderneming onderscheidend zijn in de huidige markt. Ik vind het daarom belangrijk dat de klant goed advies krijgt in de showrooms en dat alles netjes wordt opgemeten en gemonteerd.”

Perfectionisme
Ondanks zijn jonge leeftijd heeft hij al de nodige ervaring opgedaan. Zijn filosofie, “Ik hoef niet de grootste te zijn, ik wil de beste zijn in wat ik doe”, werpt zijn vruchten af. De reviews van zijn klanten zijn uitstekend. Hij scoort een gemiddelde van 9,7. “Je kunt ervan uitgaan dat de meeste bedrijven wel oké zijn,” benadrukt Boy. “Het gaat erom wat je doet en ervoor over hebt om er bovenuit te springen. Het zit hem in de details. Wij gaan pas weg als alles perfect is opgeleverd. Bij al onze zaken hoeft de klant nooit aan te betalen. Aanbetalen vind ik een gebrek aan vertrouwen.” Naast eigenaar van Klikgordijn is hij ook mede-eigenaar van Kroon Kozijn Dordrecht. “De producten en diensten van beide bedrijven vullen elkaar goed aan. Een goed product, goede service en eerlijke prijzen. Dat is denk ik een solide basis voor iedere onderneming.” Een visie die aanslaat, Kroon Kozijn Dordrecht is begin dit jaar opnieuw uitgeroepen tot dealer van het jaar. Een prachtige beloning!