Auteur: Anne-Marie Loran
Fotografie: Imke Panhuijzen

Drieënhalf jaar geleden lanceerde Denise Ruigrok van der Werven (30) haar eigen tassenmerk. Haar designertassen werden via social media meteen opgepikt, vooral in Azië. Modebladen als Harper’s Bazaar, Elle en Vogue besteedden aandacht aan haar tas met de knoop. “En dan sta je ineens tussen merken als Armani en Max Mara.”

Haar inmiddels beroemde ontwerp is ontstaan doordat ze niet gelukkig was met de bevestigingsmaterialen van haar eigen tassen. “Die grote ringen en accessoires maken een tas heel zwaar; als je ermee gaat winkelen, ben je zo’n tas op een gegeven moment helemaal zat”, vertelt Denise. Ze begon te tekenen en kwam met een even briljante als stijlvolle oplossing: de knoop.

Biologische meerwaarde
In haar werkkamer in Poortugaal, waar de Ambachtse Denise sinds anderhalf jaar woont, staan haar creaties in verschillende kleuren te pronken in de door haar vader gemaakte vakkenkast. De allereerste Ruigrok van der Werven heeft er een ereplaatsje. Alle tassen zijn gemaakt van biologisch gelooid leer, wat inhoudt dat het leer niet met chemicaliën is bewerkt. “Dat is niet alleen beter voor het milieu maar ook voor de mensen die ermee werken. Bovendien geeft biologisch gelooid leer de tassen echt een meerwaarde. Het is superzacht leer”, licht Denise toe. De tassen worden gemaakt door een Italiaans familiebedrijf dat dit werk al van generatie op generatie doet. “Ze denken met me mee en leveren precies wat ik wil.”

                    

Chique uitstraling
Bij het ontwerpen heeft Denise aan alles gedacht. Zo is de binnenkant van elke tas afgewerkt met een kenmerkende print op de voering. “Dan is het een feestje om je sleutels te zoeken”, lacht ze. Het eveneens zelfontworpen logo geeft haar tassen een extra chique uitstraling. Denise gaat uit van wat zijzelf mooi vindt: “Mijn klanten zijn mensen die vooral het ontwerp waarderen en er geld voor over hebben om een bijzonder object aan te schaffen.” Toch heeft ze haar tassen wel getest voordat ze online ging. Gewoon door ermee rond te lopen in Parijs. “In elke winkel kreeg ik als reactie: van welke ontwerper is je tas? Ze zagen echt iets nieuws, iets heel anders dan de bekende Parijse merken als Louis Vuitton en Chanel.” Als kind zat de creatieve Denise altijd al te tekenen en te knutselen. In haar tassen komt alles samen: haar opleiding Mode & Trends aan het Grafisch Lyceum, de opleiding Allround Styling aan de Academie Artemis en haar werk als freelance stylist. Denise doet alles zelf, van de allereerste schets tot het verzenden van bestellingen voor haar webshop. “Behalve als ik een fotoshoot heb, dan huur ik een fotograaf in en werk ik echt met een team.”

Showroom in Parijs
In eerste instantie was het Denises bedoeling om zich vooral op de Nederlandse markt te richten; ze had verschillende Nederlandse winkels benaderd en veel energie gestoken in social media. Toch is haar website in het Engels, “voor een meer internationale uitstraling”. En om haar luxe designertas meteen goed in de markt te zetten, organiseerde ze een grote lancering in Amsterdam. De uitnodiging aan alle belangrijke modebladen verzond ze in leren mapjes in de kleur van haar tassen. De Japanners wisten haar al snel te vinden. “Die vroegen meteen: wanneer heb je een showroom in Parijs?” Denise lacht: “Ik was toen net een paar maanden online en dacht: oké, dat ga ik even regelen.” Haar tassen zijn nu te koop in verschillende luxe warenhuizen in Japan. In Amsterdam zijn ze verkrijgbaar bij &C, de winkel van Chantal Janzen, en Verse, een winkelconcept waarbij duurzaamheid centraal staat. De ambitieuze Denise, die onlangs moeder is geworden, hoopt in de toekomst meer collecties per jaar uit te brengen. Ideeën heeft ze in ieder geval genoeg.