© Oceanco


Steeds meer bedrijven weten de weg naar de regio Drechtsteden te vinden. Dat is goed nieuws! Het betekent dat we er als Smart Delta Drechtsteden goed op staan bij bedrijven die een plek zoeken voor het vestigen van een bedrijf.

Deal heeft als regionale marketing- en acquisitie organisatie van de regio Drechtsteden een centrale rol in het ‘vermarkten’ van de regio en het proactief acquireren van bedrijven die de regio versterken. Zij zien steeds meer het resultaat van de transitie die de regio de afgelopen jaren heeft gemaakt.

Menno Bijnagte is werkzaam bij Deal en verantwoordelijk voor de regionale acquisitie. Hij legt uit hoe het vestigingsklimaat in de regio veranderd is en waar de kansen liggen.“Ik ben in 2017 gestart bij Deal om samen met een klein team regio acquisitie op te zetten. Dat was er toen nog niet. In vergelijking met Rotterdam en West-Brabant investeerden er slechts een handjevol bedrijven in de regio, terwijl er volop kansen lagen. We moesten letterlijk ‘ons’ verhaal vaker en beter gaan vertellen. Proactief bedrijven laten zien wat onze regio te bieden heeft.”

Een vestigingsklimaat ontwikkelen om nieuwe bedrijven aan te trekken doe je natuurlijk niet alleen. Dat vraagt nauwe samenwerking met gevestigde bedrijven, maar ook met de overheid. Het is bouwen aan een netwerk waarin iedereen een rol heeft.

Vestigingsfactoren
Maar wat maakt onze regio nu zo aantrekkelijk voor bedrijven? Binnen acquisitie heb je het dan voornamelijk over vestigingsfactoren. Dit verschilt per bedrijf of sector. Soms is het vanwege de geografische ligging van de regio ten opzichte van bijvoorbeeld Frankrijk of Duitsland. Andere keren is het juist omdat bedrijven graag dichter bij specialistische toeleveranciers willen zitten, een plek aan het water willen of juist hier de mogelijkheid zien om het juiste personeel te kunnen werven.

Er is interesse vanuit veel verschillende sectoren, maar Deal mikt vooral op bedrijven vanuit de hoogwaardige maakindustrie. De regio staat bol van maakindustrie bedrijven, voornamelijk gelinkt aan de maritieme industrie. Met zeven gemeenten die aan het water liggen is het niet gek dat juist die industrie zich graag wil vestigen. “We zien nog altijd de vraag vanuit de binnenvaart, de jachtbouw of de baggerindustrie toenemen. Dit soort bedrijven heeft een plek aan het water nodig en dat proberen we voor elkaar te krijgen door een actieve samenwerking met de overheid en regionale bedrijven.”

Smart Campus Leerpark
Deal wil graag de regio helpen versnellen in de transitie van Drechtsteden naar Smart Delta Drechtsteden door het aantrekken van startups en scale-ups die kunnen helpen bij innovatie, verduurzaming en digitalisering. Voor dat soort bedrijven is in ieder geval ruimte genoeg.

Op het nieuwe Smart Campus Leerpark (SCALE) in Dordrecht worden dit type bedrijven met open armen ontvangen. “In dit gebied is Duurzaamheidsfabriek de grote trekker. Bedrijven en studenten werken hier al veel samen. Dit willen we juist versterken met nieuwe bedrijven of juist bedrijven uit de regio die willen innoveren.”

Toekomst
Natuurlijk heeft Smart Delta Drechtsteden uitdagingen genoeg, zo is er steeds minder terrein beschikbaar voor bedrijven en dat geeft toch een bepaalde ruimte druk. Toch heeft Smart Delta Drechtsteden potentie genoeg om de komende jaren nog in trek te blijven bij bedrijven, bijvoorbeeld door herontwikkeling van bestaande bedrijventerreinen. “In mijn optiek zijn we echt pas net begonnen. De parel wordt steeds zichtbaarder. We kunnen de regio nog aantrekkelijker maken door oudere bedrijventerreinen te herontwikkelen en intensiever te gebruiken. Dat geeft kansen in de toekomst voor nieuwe bedrijven om te vestigen, sluit Menno af.”

Fotografie: Milan Rinck