Van eigenaar van een succesvol marketing- en communicatiebureau naar coffeeshop eigenaar.

Edwin is eigenaar van een coffeeshop zonder winstoogmerk.

Van eigenaar van een succesvol marketing- en communicatiebureau naar coffeeshop eigenaar. Een bijzondere carrière move? Ja, dat hoort Edwin Bax (49) wel vaker. Maar de ervaren ondernemer heeft geen moment spijt gehad. In de twee jaar dat De Ambassade open is, heeft hij bewezen dat coffeeshops niet per definitie schimmig hoeven te zijn. Dagelijks verwelkomen ze er honderden klanten, vanuit Zwijndrecht maar ook ver daarbuiten. “Wij hebben passie voor onze producten en de mensen die ervan houden, recreatief of medicinaal.”

Tekst: Diana Henneken | Fotografie: Sylvia Kuiper

“Iedereen vindt het normaal om af en toe een glas wijn te drinken of een biertje. Maar als je een jointje opsteekt, word je vaak raar aangekeken. Het is nog altijd een taboe en dat vind ik jammer. Cannabis kun je prima recreatief gebruiken. Uiteraard met mate. Ik ben zelf al ruim 30 jaar een liefhebber van de plant. Een behoorlijk fanatieke liefhebber. Ik volg het nieuws wereldwijd op de voet, heb alle boeken die er zijn en ben gecertificeerd Master of Cannabis, gehaald aan de Cannabis University in Denver, Colorado. Met De Ambassade wil ik laten zien dat het ook anders kan. In plaats van overlast of criminaliteit willen we met onze cannabis social club een positieve bijdrage aan de maatschappij leveren.” 

Niet commercieel, hoe dan? 

“Als stichting hebben we een unieke aanpak: winstmaximalisatie is niet ons doel. Dit maakt het mogelijk om extra aandacht te besteden aan de kwaliteit en veiligheid van onze producten. We testen alles grondig voordat het in de verkoop gaat. Onze klanten staan centraal, zeker ook onze medicinale klanten. Met een doktersverklaring ontvangen medicinale klanten een hoge korting op de cannabisproducten. Daarnaast zetten we ons in voor duurzaamheid en ondersteunen we lokale initiatieven. De volledige winst gaat naar sociaal maatschappelijke goede doelen uit de regio. We kiezen voor milieuvriendelijke verpakkingen, zoals biologisch afbreekbare zakjes, en betalen een bedrijf dat preventie en voorlichting geeft op scholen. Op deze manier dragen we actief bij aan de gemeenschap.”

 

 

 

 

 

 

 

 

‘De volledige winst gaat naar sociaal maatschappelijke goede doelen uit de regio’
Edwin Bax

Prijswinnend

“We hebben 23 unieke soorten cannabis (hasj en wiet) uit alle hoeken van de wereld. Onze selectie begint me een labtest om zeker te zijn van de kwaliteit en veiligheid. Als we precies weten wat erin zit, laten we ons rookpanel proeven. Hun goedkeuring is de laatste stap voordat een product bij ons op het menu komt. En natuurlijk delen we alle info over de samenstelling met onze klanten. De labuitslagen liggen in een map op de bar. We houden ervan om een mooie mix van smaken en effecten aan te bieden. Naast een paar vaste toppers, wisselt ons aanbod wekelijks. Dat valt in de smaak: mensen komen uit het hele land naar De Ambassade. En we hebben in één jaar tijd al twee grote prijzen gewonnen: de Highlife Cup 2023 en de Jack Herer Cup 2023. Dit bevestigt de kwaliteit en diversiteit van ons aanbod.”

Franchise

Edwin reflecteert op de afgelopen jaren als een ‘geweldig avontuur’. “Het was zeker spannend. Vooral in het begin toen niet iedereen even enthousiast was over onze komst. Maar de relaties met de buurt zijn sterk en met elkaar hebben we veel plezier. We hebben een fantastisch team. We hebben bewezen dat onze aanpak voor het runnen van een coffeeshop succesvol is. Dit succes heeft me geïnspireerd om er een franchise van te maken. De volgende vestiging van De Ambassade? Ik zou een vestiging in Papendrecht echt geweldig vinden.”