Studenten van de TU Delft testen hun elektrische raceauto uit op de parkeerplaats van het Matchoholic stadion van FC Dordrecht. De kleine raceauto lijkt op het eerste gezicht op een uitgebouwde kart, maar het ding kan van 0 naar 100 in 2,1 seconden. Dat is nog sneller dan Max Verstappen uit zijn RB 18 kan persen. Hier is dus wel iets aan de hand.

✍️: Leo van Teeffelen 📸: Fraimworks

Eerst maar eens de aanleiding. FC Dordrecht presenteerde in november 2021 een beleidsvisie voor de komende vijf jaar onder de naam Energiek Dordt met als belangrijkste thema’s energietransitie en vitaliteit. Innovatiemanager Leon Vlemmings van FC Dordrecht, een ware ambassadeur van Energiek Dordt, kwam bij het zoeken naar partners in contact met Eneco, om precies te zijn met manager Angela van Heek. “Zij vertelde dat haar zoon Pieter-Bas de Potter studeert bij TU Delft en deel uitmaakt van een groep van 90 studenten die samen het Formula Student Team vormen. Zij hebben hun racewagen DUT 22 (Delft University of Technology) ontwikkeld en waren op zoek naar een testlocatie. Vanuit de gedachte van energietransitie vonden we dat een prima idee.”

Diezelfde Pieter-Bas en een deel van zijn medestudenten stonden er op die achtste augustus, terwijl de DUT 22 werd klaargestoomd om zijn prestaties te tonen. Zo komen we erachter dat de Delftse studenten al sinds 1999 formule achtige auto’s ontwerpen, bouwen en ermee racen. Let wel, elk jaar opnieuw wordt zo’n racewagen vanaf punt nul ontworpen en opgebouwd. Het mag geen verbazing wekken dat veel van deze studenten in de automotive branche belanden.

Medelijden met de banden
Tijd voor actie. Vandaag is aerodynamisch engineer Kenny van Gaalen de coureur van dienst aan de Krommedijk. Onder toeziend oog van flink wat belangstellenden wurmt hij zich in de smalle cockpit en de DUT 22 zet zich in beweging. We weten inmiddels dat er zich in elk wiel een elektrische motor bevindt en de raceauto inclusief coureur slechts 250 kilo weegt. Combineer dat met 190 pk en 1200 Nm koppel en je hebt wel een bommetje.

Terwijl de steentjes zich door de ronddraaiende beweging losmaken van de slicks, gaat het richting parcours. Onmiddellijk wordt het duidelijk; een duizelingwekkende accelaratie en de banden piepen er in de bochten lustig op los. Telkens op het rechte stuk weer die accelaratie en ondertussen wordt er geen druppel fossiele brandstof gebruikt. Sterker nog, tijdens het afremmen wordt door regeneratie de accu opgeladen.

Terwijl er uitleg gegeven wordt over de finetuning van camber, toe en caster, dat heeft alles te maken met wielstand en uitlijning, is het veel leuker om te zien hoe deze racewagen ook goed kan driften. Heb je niks aan als je goede tijden wilt neerzetten, maar altijd een spectaculair gezicht en leuk om te doen. Je krijgt bijna medelijden met die banden.

Met deze racewagens beconcurreren tal van studententeams over de hele wereld elkaar. Ze worden niet alleen beoordeeld op acceleratie, snelheid en een endurance race over 22 kilometer op de vele circuits, ook statische zaken als toegepaste techniek, de kosten en het businessmodel spelen een belangrijke rol.

Het TU Delft team wist hoge ogen te gooien gedurende het seizoen en kon de gegevens van de test in samenwerking met Energiek Dordt goed gebruiken voor twee weken later, de laatste race op het circuit van Hockenheim. Daar was er helaas mechanische pech, waardoor het studententeam in plaats van op een haalbare tweede, op een dertiende overallpositie eindigde. Daarmee was het klaar voor het seizoen en konden de studenten eindelijk op vakantie. Een verse ploeg studenten kan vanaf nu proberen de prestaties te evenaren of te verbeteren met de DUT 23.

www.fsteamdelft.nl